Week 2 - Reisverslag uit Iraklion, Griekenland van Simone Wallen - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Iraklion, Griekenland van Simone Wallen - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Simone van der Wallen

Blijf op de hoogte en volg Simone

07 September 2014 | Griekenland, Iraklion

Heeey Allemaal!

Het heeft lang geduurd, maar hier ben ik weer,
Een verslagje van de afgelopen week!

28 Augustus:

Een lang weekend voor de boeg, wat moeten we toch allemaal doen? Juist ja, we gaan de stad een bezoekje brengen! Dit hebben we nog niet gezien. We gingen met de bus naar het Eleftherias-square. Het grote plein waar de bussen stoppen bij het centrum. Hier omheen staan een hoop restaurantjes, en het is hier heel druk. We lopen een straat in, waar we een aantal winkeltjes binnen gaan. Als we de straat uit zijn komen we nog een plein tegen: Lion-square. Op dit plein staat een fontein waar grote leeuwen op gemaakt zijn. Het ziet er super uit! Leuke terrasjes/restaurantjes eromheen. Maar we lopen vlug door, nog een straat in met winkeltjes. Al snel gaan we weer naar huis, omdat we er achter kwamen dat het al laat was. Thuis aangekomen even sporten en hierna rustig aan doen!

29 Augustus:

Vandaag weer een hele ervaring rijker! Ik word wakker geschud, maar snap niet waarvan. Mijn bed schudde op en neer en de kleerhangers in de kast rinkelde. Dit duurde wel 5 minuten! Toen ik mijn ogen open deed toen het schudden voorbij was, zag ik dat mijn kleren van de stoel afgevallen waren. De andere meiden hadden het ook gevoeld. Het was een aardbeving! Raar hoor, zoiets mee te maken. Het komt hier blijkbaar vaker voor! Dus we zijn voorbereid vanaf nu ! 's Middags gaan we maar eens beginnen aan onze schoolopdrachten. Heerlijk, met uitzicht op de zee, in de buitenlucht op terras, wat hebben we het toch zwaar :) ! 's Avonds gaan we weer naar the center om te kijken hoe het stapleven eruit ziet. Eerst op een aantal terrasjes gezeten. Even later op zoek gegaan naar de kroeg, komen we erachter dat deze op the port zitten. Jammer dan, deze avond geen stappen voor ons, te ver lopen. Morgen maar weer een poging wagen!

30 Augustus:

De volgende poging om op stap te gaan. Maar dit keer met van te voren een etentje in het centrum! Allemaal ander eten, lastig om van onbekend eten keuzes te maken! Maar het smaakte heerlijk! Met erna nog een cocktailtje geschonken door het restaurant erbij, kunnen wij er tegenaan om een gezellig avondje te hebben in de kroeg. We liepen richting port en gingen op een terrasje zitten, het was nog een beetje vroeg om te gaan stappen! Elke keer een drankje en verder naar het volgende terrasje. Op een terrasje waren we toch wel interessant, ''Where are you from? What language do you speak in Holland?'' Toen we bij dat terrasje gingen hoorde we iemand op een Grieks accent ''Doeeii'' roepen, we lagen dubbel van het lachen. Een hele tijd verder kwamen we aan bij de clubs, kwamen we erachter dat het zeg maar om de hoek was van ons appartement... Gebeurd ons natuurlijk weer! De eerste club die we tegen kwamen had een besloten feest, deze konden we dus niet binnen. Bij de andere clubs was het heel rustig, dus we hebben een drankje gedaan en zijn weer naar huis gedaan. Helaas, poging 2 weer zo goed als mislukt, op het feit na dat we nu weten dat we maar het hoekje om hoeven!

1 September:

Jahoor, we hebben er zin in! We mogen weer naar stage! Ik word in de groep van Korina gezet, met nog een ander meisje. De kinderen komen rustigaan binnen en we beginnen. Er moeten een hoop trouwkaarten gemaakt worden, zo'n 400. Let's do this! Het gaat heel vlug. De cliënten helpen mee touwtjes te knippen die we moeten gebruiken en de kaarten vasthouden zodat wij de touwtjes eraan vast kunnen maken. De begeleiding is heel gezellig en ze praten veel met mij en cliënten. 1 van de begeleiding is cursussen aan het volgen om de Engelse taal te leren. Dit leren ze hier niet op school. Het gaat haar moeilijk af, maar ze probeert het goed! Leuk om te zien dat ze hun best voor je doen. De andere kan goed Engels en laat het meisje eerst zelf goed denken. We hebben lol en de cliënten proberen ook met mij te communiceren. Dit gaat nu nog veel via de begeleiding, maar we leren het wel!

4 September:

Vandaag hebben we een interview met onze stagebegeleidster. Ik ben zenuwachtig, aangezien ik het interview moet doen en de andere dames erbij zitten om me te helpen en om alles op te schrijven. We begonnen met de uitleg van het project en deden daarna het interview. Het was heel interessant, met zo nu en dan een kippenvel moment. Ik heb heel veel informatie gekregen. Heel veel van opgestoken! Nu weten we tenminste hoe het zit in Griekenland met de gehandicaptenzorg! Na het interview kregen we te horen dat we voortaan een kijkje mogen gaan nemen in het logeerhuis van de organisatie. Dit gaan we iedere dinsdag doen. Dan hebben we een dienst van 5 tot 9 uur. We gaan dan met de 4 cliënten die ook op de dagbesteding zitten, en dan daar logeren, in de stad een hapje eten. Zo gaan we zien hoe de cliënten zich socialiseren in de drukke stad. Hoe ze omgaan met geld en onbekende mensen. Enzovoort enzovoort. Nadat we dit nieuwtje te horen hebben gekregen gingen we verder op de groep. Hier heb ik veel Griekse woordjes en zinnen geleerd! We moeten toch ergens beginnen! Op die manier ging ik aan de gang met de cliënten. Weer veel geleerd vandaag dus.. Eenmaal thuis moest ik nog boodschapjes doen. En jawel hoor, onderweg naar huis vielen er een paar druppels. De eerste regenbui (voor wat je het een regenbui kan noemen) hebben we ook weer gehad.

5 September:

WEEKEND!! Na 's ochtends vroeg gesport te hebben, hebben we het strand bezocht. Even lekker in de zon gelegen. En wat dan niet kan ontbreken om het weekend optimaal te beginnen is natuurlijk uiteten! We gingen naar een Taverna. Deze lag bij de haven. Een collega had ons verteld dat we hier heen moesten gaan om typisch Grieks te eten. Toen we aankwamen was het al behoorlijk druk. We kregen door rennende obers een tafel aangewezen. We kregen de menukaart en de ober die ons hielp sprak een beetje Nederlands, lekker handig! We hadden dingen besteld die ik helemaal niet kende, benieuwd hoe het zal smaken! We kregen verschillende borden op tafel, een aantal dingen geproefd. Sommige dingen vielen tegen, maar de Mousakas viel enorm goed in de smaak!! Het was enorm druk in het restaurant. Een grote chaos, waardoor we niet op ons gemakje konden eten. Deze was dus niet voor herhaling vatbaar. Hierna zijn we terug naar huis gegaan en later nog naar een terrasje gegaan.

6 September:

Vandaag heb ik weer wat aan school gedaan, wantja, dat hoort er nou eenmaal bij. 's Avonds poging 3 gedaan om te stappen! Dit keer is het wel gelukt. De clubs waren enorm groot en heel gezellig. Maar in de eerste club kreeg je een plek aangewezen om daar te staan. Zo ben ik het niet gewend. Er werd ook niet zo heel veel gedanst. Rond een uur of 3 gingen we naar de volgende club. Deze was heel gezellig, er werd gedanst en gezellig drankjes gedaan. Het was een leuke avond!!

7 September:

Tja vandaag word er niet veel gedaan. We wilden naar het strand, maar het zag er heel donker uit, toen we even op het dakterras (boven op het appartement) hebben gelegen begon het te regenen. Daar ging het plan om te zonnen..! Dan maar even naar de groenteboer en weer naar huis.

Dit was het wel weer denk ik!

Groetjes daar in dat kikkerlandje!!